söndag 29 juli 2012

Squash och bondbönor!

Squash är en grönsak som jag verkligen gillar!
Idag plockade jag de allra första frukterna från mina allra första egna plantor (och grannens ;)
Skar ner dem i bitar och fräste ihop med lök, champinjoner och passerade tomater (eftersom mina egna tomater lyser med sin frånvaro) och så lite salt och peppar. Mums!
Det serverades med lax ugnsbakad i folie, kryddad med havssalt, nymalen svartpeppar, dill och tomater.'
Det är riktig helgmat det!

 Den vänstra är grannens, vi har nog inte samma sort. Men de var lika goda!






Den här filuren träffade jag på gräset. Jag har inte sett en sån snigel med rand på ryggen innan. Mördarsnigel? Eller Spansk Skogssnigel, som den annars heter. De har vi sluppit än så länge, så jag hoppas att det är nån slags svensk skogssnigel istället. Kanske någon "hippivariant".










En hönsbild får också vara med. Igår gav jag dem mjölkört, riktigt långa sådana, och det var populärt!







Jag visste inte att bondbönor har så fina blommor. Ärtor och sockerärtor har ju ganska oanserliga vita blommor men bondbönornas är verkligen fina.

De har riktigt många blommor så jag hoppas på många bönor.
Bondbönor = barndomsminnen
















Till skillnad från den stackars gurkplantan. Det är i och för sig en frilandsgurka, men den hade nog föredragit ett växthus den här sommaren.
Nu blommar den väl i ren desperation så då kanske jag kan få en gurka i alla fall...

1 kommentar:

  1. Vilka fina grönsaker/blommor :) Squash är en underskattad grönsak. Himla god att steka och krydda med lite salt o peppar. Vi kallar den "gurka" när vi har den i maten ;) "tipsar" he he he
    Kram Eva

    SvaraRadera